در روز آخر این شروع نیک به تاریخ
۱۳۹۵/۲/۱۴ اهواز میزبان سخنان اساتید مجرب و یکی از پیشکسوتان و بی شک بدعت گذاران “هنر گرافیک” در کشور ، کسی که از پر افتخارترین ها در شناختاندن هنر و فرهنگ گرافیک ایران به جهان؛ جناب ” استاد قباد شیوا ” بود.
اسطوره ای از هنر و فرهنگ، نیز عشق و ذوق در هنر گرافیک، رنگین کمانی از “تجربه و رنگ” هنرمندی که هر کدام از جملاتش در بخش گرافیک و “طراحی پوستر” می توانست تیتر و سر لوحه ی هر یک از هنرجویانی باشد که پا به عرصه ای هنر گرافیک گذاشته اند…
سالن آمفی تئاتر دانشکده ی اقتصاد دانشگاه شهید چمران امروز شاهد رخ داد خجسته ی حضور استاد قباد شیوا در خود بود و در این میان نیز هنر جویان در فضایی صمیمی آموختند و آموختند،
استاد قباد شیوا با بیانی ساده و صراحتی حاکی از صمیمی بودن با اهل هنر و متانت این بزرگوار در باب
“طراحی پوستر” تجارب خود را میان و برای هنرجویان پر سوال و بی تاب هنر به کرسی تصویر کشیده و به تجربه ی عمل و کلام پاسخ بودند…
اگر بخواهیم اشاره ایی باشیم به مهم صحبت های استاد قباد شیوا باید گونه بیان کرد،
استاد شیوا خاطر نشان شدند که:
* باید واژه ی “مدیر هنری” و “آرت دایرکتور” در جامعه ی طراحان گرافیک نهادینه شود که طراح گرافیک با این سمت رو در رو گردد نه با دیگر مدیران.
و “مدیر هنری” پلی می تواند باشد میان هنرمند طراح گرافیک و سفارش دهنده
* نیز استاد قباد شیوا در جلسه ی پرسش و پاسخ مرتبط با دلیل موفقیت یک گرافیست متذکر شدند که عشق و علاقه ی فردی در بحث گرافیک و طراحی همواره حرف اول را زده و می زند که البته مطالعه در آن بسیار دخیل است *از دیگر نکات پر اهمیتی که استاد شیوا به آن اشاره داشتند این مهم بود که یاداور شدند: هرگز از یک طرح اسلیمی ، شمسه و یا غیره در آثار خویش استفاده نکرده اند و بر این باور هستند که بهتر است هر هنرمند “اسلیمی” خاص خود را طراحی کند و دست به خلق اثر بزند.
استاد قباد شیوا خاطر نشان شدند که: “مسلمن این ایده ی کار است که آن را ماندگار می کند” و شناخت رنگ، فرم ، حروف ، تاریخ و فرهنگ در طراحی، اثر را خوب و ماندگار می کند و همچنین هم نشینی “تصویر و فرم نوشتاری” از نکات دیگری اند که در بحث ماندگاری اثر دخیل هستند،
* استاد شیوا ضمن ابراز تاسف از بابت اینکه بیشترین “کپی” آثار گرافیکی جهان توسط طراحان ایرانی صورت می گیرد اشاره ای به این مهم نیز داشتند که امروزه این آثار گرافیکی هستند که فرهنگ سازی می کنند نه موزه ها،
پس از پرسش و پاسخ هنرجویان و استاد شیوا در آخر جلسه پس از مطالعه ی تصویری و کسب تجربه ی هنرجویان حاضر از پوستر های این استاد گرانمایه به استناد تصاویر صحبت ها و اشاره های کلیدی نسبت به پوسترهایشان ارائه دادند که بی شک در بحث فرهنگ و هنر “طراحی پوستر” مثمرثمر واقع خواهد شد.
پس از سخنان استاد شیوا در ساعات ۱۵ الی ۱۷ و ۱۷ الی ۱۹ سالن آمفی تئاتر معاونت فرهنگی دانشگاه شهید چمران اهواز، میزبان صحبت های اساتید
برجسته ی گرافیک “احمد روانجو” در بحث “پژوهش در گرافیک” و سخنان استاد
“مهدی احمدی” در مبحث تخصصی “چاپ” بود که به خلاصه ی از آن ها خواهیم پرداخت:
* استاد احمد روانجو در مبحث مذکور ابتدا پرداختی داشتند به چیستی گرافیک نیز با تفکیک این
هنر به دو بخش:
* گرافیک فرهنگی و
* گرافیک تجاری
و دلیل بحث پژوهش در گرافیک را معطوف دانستند به مواردی مانند
* شناخت طراح از ذائقه ی مخاطب *راضی نگاه داشتن مخاطب
* پیامی که می بایست به مخاطب داده شود و دیگر موارد
و از واجبات کار طراحی گرافیک، تسلط بر کار را متذکر شدند.
به عنوان مثال: آگاهی طراح از اینکه پیام باید از امکانات رسانه بهره بگیرد نیز آگاهی از این مهم که داشتن هدف مشخص در “پیام” الزامیست،
* هویت داشتن مصداق نشانه است و وظیفه ی دیگر گرافیک : دارای هویت ملی بودن است
* گرافیک (معجزه ای در دنیای مدرن است ) و یک کل به هم پیوسته است.
* گرافیک
هنر،صنعتی سه وجهی است:
حاوی :
۱ – پیام
۲ – فرستنده طرح
۳ – گیرنده یا مخاطب .
* و نیز اشاره به سخنانی از
“ریچارد هولیس” که در باب هویت بخشی ، اطلاع رسانی و عرضه تبلیغات و *همینطور بازگو کردن سخنان و صاحب نظران دیگری راجع به گرافیک;
از جمله مسائل و سخنانی بودند که استاد “روانجو” به آن ها اشاره کرد.
و در زمینه ی “چاپ” استاد مهدی احمدی در ابتدا با رویکردی عملی محور و آزمایشی پرداختی داشتند به مقاومت یا و “تا” ی کاغذ و همچنین راه کاغذ در ایستایی آن ، نحوه ای وارد شدن کاغذ در ماشین چاپ و موارد
* قطع
* جنسیت
* گرماژ
* راه کاغذ
* پشت پوشانی
* میزان پذیرش مرکب
* ضخامت و
* بافت
از مواردی بودند که استاد “مهدی احمدی” به تخصصی ترین حالت عملی و نظری با این نگاه که مهم …
… سخنان خود را به صورت پرسش و پاسخ به پایان رساندند.
* نوشته شده توسط: “هومان مهرآذین”